Molly och maten

Ja, det är verkligen ett kapitel för sig.

Det var annorlunda redan från början, i alla fall om man jämnför med Alexander. Molly var inget större fan av amning, hon åt på ett par minuter och det gick alltid 3-4 timmar emellan.
Strax efter 4 månaders ålder började hon få smakportioner. Hon älskade det. Gapade stort och visade tydligt att hon ville ha mer. Så dessa "smakisar" gick snabbt över till riktiga portioner. Portioner blev till burkar och vid 5-6 månaders ålder slök hon en burk mat och gapade glatt genom hela måltiden. Snabbt och lätt. Underbart.

Plötsligt för nån månad sedan vände allt. Nio månader gammal vägrade hon burkmaten. Åt några skedar, stillade den värsta hungern och sen snörpte hon ihop munnen och vände på huvudet, föste bort skeden med sin lilla hand.
Jag kämpade på, började försöka leka och få henne att gapa. Funkade nån gång, oftast inte.
Tappade jag däremot lite kladdig mat på bordet så var hon där och pillade och stoppade i munnen.
Ok jag fattade, hon vägrade bli matad...

Så sen några veckor äter hon själv. Sitter glatt och stoppar i sig från en tallrik med händerna. Både skönt och jobbigt på samma gång. Underbart hemma då jag kan göra annat under tiden hon pillar i sig sina grönsaker, sin potatis och sina delade köttbullar. Jobbigt när man ska iväg och numera måste ha någon sorts matsäck till Molly. Då man egentligen hade velat ha "favoritburken" med i skötväskan som sitt säkra kort.
Nu får hon äta av min mat om planerna inte följts till fullo.

Underbara, envisa unge!
Och inte en tand i sikte!











Här serveras en favorit, fiskbullar och makaroner.

Tips på plockmat tas väldigt tacksamt emot!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Men sötnos där som vill äta själv! Förstår verkligen att det är svårt att ta med mat om ni ska ut. Ska fundera om jag har något bra plockmatstips. Återkommer i frågan. kram kram

2010-06-14 @ 21:59:57
URL: http://johannaagnes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0