Två-språkig

Klockan är mer än mitt i natten och jag borde sova.
Är en aning speedad efter första dagen på jobbet.
Jag lyckades. Jag rampade. Första flighten till Bryssel som jag ansvarar för på två år.
Skvallrade om detta ombord, fiskade en komplimang av kapten och jag fick den.
"Well done, welcome back!". Gött så.
Jag stod och höll andan när jag såg planet lyfta i kvällsolen.
Det gick fint. Jag gillar att lasta framtungt. Älskar när flygplanet nästan pressar sig upp i slutet av banan.
Snyggt. Jag gjorde det. På tid.
Som jag älskar mitt jobb.

Men det var inte det jag ville skriva ner egentligen.
Jag vill återge en härlig konversation som vi hade på stranden häromdagen.
Alexanders engelska tog ännu mera fart nu när Joe var här.
Han är numera helt medveten om att det är två olika språk och Joe förstår inte svenska. Alls.
Vi pratar om att någon läst att man kan få ont i huvudet av skinka.

"Yes, apparently you might get a headache"
Alex: "I had headache. Another day we was here. I simmade. In the water"
Jag: "Jaha, hade du? När var det?"
Alex: "We was here. I simmade around there, I had headache. But not today. Today I simmade and no headache"
Vi alla säger "Aha.. Mmmm... ok!"

Två sekunder passerar och Alex tittar på mig.
"Mamma, vad betyder headache?"

Kunde inte låta bli att skratta. En lång utläggning och han vet inte vad han egentligen menar.
Lille sötnosen. Lille pratkvarnen.
Jag försöker förklara huvudvärk och hur det känns.

Han kisar. Rynkar på näsan. Ler och säger "Jaha, jag trodde det kanske var när man har hicka!"

Kommentarer
Postat av: Bettan

Haha, vad härligt att han ändå använde sig av ordet. Tänk vilken fördel han har av att redan kunna engelska så bra.

Vad är rampa? Är det att lasten måste fördelas jämnt i lastutrymmet?

2011-08-02 @ 07:20:14
URL: http://familjenwigenstam.blogspot.com
Postat av: Åsa

Bettan, ja det stämmer. Man lastplanerar och räknar på vikt och balans. Hur roligt som helst!

2011-08-02 @ 22:09:05
URL: http://asasminnen.blogg.se/
Postat av: Karin

Haha, sot-Alex! Vad gulligt. Men headache later ju lite som hicka. Ja, lite! :)

2011-08-03 @ 16:51:12
Postat av: Karin

Och bra jobbat, forresten!

2011-08-03 @ 16:51:39
Postat av: Malin

Vad gulligt, och duktigt av dig saklart, men det dar klarar ju du galant. Det ar sa harligt att du alskar ditt jobb sa mycket. Inspirerande!

2011-08-03 @ 17:24:56
Postat av: Sandra R

Det är fantastiskt! Barn, ord, språk och viljan i att göra utan att för den delen tänka på att misslyckas.



Härligt att det gick fint på jobbet! Vilket roligt och utmanande jobb du har.



Kraam

2011-08-03 @ 19:48:38
URL: http://aresmamma.se
Postat av: Caroline

Men Åsa, så duktig som du är, behöver du ens fundera på om du skulle klara det :) Vännen, du är ju en grym kollega o tjej!



Söta Alexander, jag paxar honom till min framtida dotter (risken att han får data en katt/hund är ju tyvärr ganska stor, du kanske ska ha det i tankarna;)

Kram från C som äntligen har semester!

2011-08-04 @ 13:46:46
URL: http://prinsessanspraliner.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0