Bokstäver

Alexander har plötsligt fått ett stort intresse för bokstäver. Siffror har hängt med ett tag, han frågar alltid vad det blir när det står en sifferkombination: "Trea-fyra-etta, vad det blir det mamma?" "Trehundrafyrtioen" svarar jag. "Jaha, titta där då femma-åtta-sexa?" "Åhh, mamma den där kan jag! Det står hundra!"
Det håller på i evigheter. På hans födelsedag skippade vi till och med alla frågor runt omkring. Alexander sa bara siffror och jag svarade med bara hundratalen. Om och om igen.

Men nu. Bokstäver. Efter ett par dagars övande kan han nu alla bokstäverna. C och G blir fel ibland. Och P är svår att komma ihåg. Men om bara tålamodet är med honom så kan han dem.
Det är roligt. Nu ska vi öva på att skriva dem lite. Han vill oftast "läsa" texter bakochfram. Och han skriver ibland sitt namn spegelvänt XLEA, fast han vänder på L'et och E'et också. Spegelvänt. Lite knasigt men ganska vanligt har jag hört.

Vid nattning idag:

Alex: "Mamma, gissa vem jag ska gifta mig med?"
Jag: "Hmm, vad svårt"
Alex: "Det är en flicka"
Jag: "Jaha, Sanna?"
Alex: "Näää... Hon börjar på bokstaven A"
Jag: "Alma? Anna?" Alex skakar på huvudet.
Sen mimar han Ebba (det är en vanlig grej numera, att mima)
Jag "Ebba? Men hon börjar på E"
Alex: "Nej, hon börjar på A"
Jag: "Nämen, hon börjar på E, precis som Eric. Hon slutar däremot på A "din" bokstav"
Alex: "Nä men mamma, nu förlorade du. Hon börjar på A"
Jag klurar lite på om jag ska fortsätta diskutionen.
Alex avbryter mina tankar:
"Så är det mamma. A - B - B - E " 

I rest my case.

Kommentarer
Postat av: Sandra R

Vad roligt med bokstäver. Are har hållt på ett tag här men han blir less när han inte kan på en gång. (Undrar var han fått det ifrån? ;) )



Namndiskussionen är helt underbar!



Ha en fin fredag, kram

2011-06-17 @ 08:06:45
URL: http://aresmamma.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0