Det är nu det stora vemodet rullar in...

Eller så illa är det kanske inte?

En vecka kvar innan Mollys inskolning börjar.
Nästa måndag ska kläderna vara namnade, alla papper om mat och vanor inlämnade, täcket och nallen vara framplockade.
På måndag klockan 09.00 ska vi stå där. Molly och jag. 
Påklädda för utelek och redo för Mollys hittills störta steg in i vardagen.
På tre dagar ska vi tillsammans lära oss rutinerna. Sitta ner vid fruktstunden. Hålla sig vaken till lunch. Äta lunchen. Sen sova. Sen leka lite till.
Jag sköter Molly dessa dagar, jag som tröstar, byter blöja, hjälper till vid maten.
Samtidigt ska hon lära känna fröknar, omgivningarna och de andra barnen.
De andra barnen som är minst ett huvud längre än Molly. De som redan kan sparka bollar hårt och cykla fort.
Där ska hon stå pall medan de rusar förbi henne.
Dag fyra ska jag lämna henne där själv. Gå hem.
Sitta här och försöka hålla tårarna borta.

Eller så kan jag ju tänka på hur det var idag.
Efter lämning av Alex på övervåningen gick vi ner och lekte lite på gården på "Karusellen" där Molly ska gå.
Jag ska tänka på hur hon ändå tog för sig. Hon vågade. Hon försökte till och med ta över gung-mojängen. Hon kramades med en två-åring. Hon plockade upp en My little Pony. Hon behöll vantarna på (nästan hela tiden).
Hon gick med en liten vagn och visade en fröken att hon behövde hjälp att vända.

Framför allt så kan jag ju tänka på hur jag fick slita henne därifrån.
Fick plocka upp en väldigt missnöjd Molly som inte alls var redo att gå.
Hon var redan redo att vara kvar.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vilket vettigt upplägg ni verkar ha på inskolningen. Hur många dagar sammanlagt skolar ni in?



Här så kör de på 9-10.30 i 10 dgr. Dvs inga måltider och ingen sovning. De påstår att om barnet är trygg med personalen så funkar de bitarna. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka i den frågan. Hade nog hellre velat ha det som er!



Mannes inskolning blev minst sagt kort. Fem dagar föll bort pga hans inskolningsfröken så jag har bara hunnit lämna honom där 1 timme själv allt som allt innan allvaret drog igång idag. Det kändes sisådär. Tack o lov så verkade det ha gått jättebra så jag hoppas att det fortsätter i samma anda :)!



kram från en till dagisångestmamma ;)

2010-10-26 @ 23:35:27
URL: http://johannaagnes.blogg.se/
Postat av: Meta

Åååh du skriver helt underbart, jag fick lite tårar i ögonen!!

Du ska se att inskolningen kommer gå jättebra och du ska vet aatt det är helt ok att gråta en skvätt när man lämnat sin pärla hos nån annan!!!

Kramar i massor

2010-10-28 @ 11:53:46
URL: http://frujarl.blogg.se/
Postat av: Frida

Vännen då, du ska se att det ordnar sig. Det måste det ju göra.

Underbar text om ett jobbigt ämne. Jag tänker på dig, på er. Saknar er. Vi ses snart.

Puss

2010-10-28 @ 20:23:37
URL: http://mamastar.blogg.se/
Postat av: Mormor och morfar

Tänk att vår lilla Molly har blivit så stor! Du behöver inte oroa Dig Åsa, Molly är en tuff liten tjej,coh det gick ju jättebra med Alexander. Men visst känns det i hjärteroten, morfar och jag grät i kapp när vi läste Din underbara beskrivning av hur Du känner det.

Massor av kramar till er.

2010-10-30 @ 18:40:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0