Ge mig mer tid!

Vem kom egentligen på det här med att dygnet skulle ha 24 timmar?
Jag skulle behöva fler. Kan någon ge mig ett par timmar extra?
Nu var jag ju aldrig nån stjärna i matte, men jag vet att allt är fint uträknat av nåt gammalt snille.
Men det vore ju trevligt om dagarna var lite längre.

Allt bara rullar på.
Jag lägger mig försent. Barn som vaknar. Morgon. Molly bajsar. Barn kläs på. Barn äter frukost. Jag slänger i mig frukost. Dagislämning. Sen kan dagarna se lite olika ut...
Enda fasta punkten är simningen på torsdagar.
Annars går tiden ut på att försöka hålla Molly vaken till efter lunch. Just nu går detta inte alls.
Idag däckade hon i mitt knä, plötsligt blev hennes huvud tungt, redan klockan 10.
Planera om.
Lunch efter sova.
Fixa här hemma. Tvätta. Plocka. Planera.
Tar en paus vid datorn.
Vips så är klockan tre och vi hämtar Alexander. Molly pillar i sandlådan på dagis. Molly skriker av missnöje när vi ska gå.
Soliga dagar till parken. Regniga dagar går vi hem.
Alex vill leka. Jag vill hänga tvätt. Molly vill leka med Alex bilar.
Ibland får hon, ibland får hon inte.

Middag. Film. Lek eller bad (bra dagar hinner vi båda). Nattning.

Molly är lätt att natta. En flaska välling. Slurp. Lägga ner i sängen. Sover.
Jag och Rich nattar Alex varannan kväll.
Gillar att natta Alex. Men vi pratar för mycket. Tar lite för lång tid.

De vardagskvällar som Rich nattar Alex så går jag ut och promenerar med mina fina "mamma-vänner".
Så härligt.

Sen blir det dator. iPhone. Sängdags.
Och klockan är efter 23 igen, hur går det till?
Ge mig mer tid!

Några saker håller jag dock stenhårt på.
- Att hur stressig morgonen än har varit, med höjda röster kanske och en del tjat... Så ska vi vara sams när vi går ut genom dörren. Skutta, sjunga eller gå baklänges till dagis. Vi är glada.
- När barnen äter försöker jag sitta med, eller i alla fall vara i köket "pratbar".
- Att alltid leka med Alexander minst en halvtimma om dagen, utan några "mamma ska bara"...

Då känner jag att dagarna funkar för det mesta.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Å vilka kolka hållpunkter du tog upp på slutet!!! Verkligen jättekloka ord och något som ALLA mammor borde anamma!



Men jag håller med...dygnet har definitivt för få timmar!!! kram på dig

2010-09-22 @ 15:54:11
URL: http://johannaagnes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0