Energi!

Åh! Två nätter med oavbruten sömn PLUS sovmorgon!
Jag känner mig alldeles utvilad och ny. Vi sover galet länge på mornarna nu, dagen blir lite ur balans. Alla mattider förskjuts och Mollys sömn likaså. Men vad gör väl det? Semester en vecka till!
Tvivlar inte på att rutinerna plötsligt sitter där igen då förskolan drar igång.
Mina barn längtar till förskolan. Särskilt Alexander. Eller han kan ju säga att han längtar.
Med Molly gissar jag.

Det har varit ett par trotsiga dagar här för båda barnen.
Bråk om leksaker. Bråk om bilar.
Molly har kommit in i nån ska-absolut-ha-fas.
Alexander radar som vanligt sina bilar i långa raka rader. Noggrannt och med perfektion. Med mummel om vad bilarna gör, säger till varandra.
Om han så släpper sina bilar med blicken för en enda sekund så är lillasyster "bilknyckarn" där och roffar åt sig så många hon hinner. Tre kanske. Sen springer hon.

Varpå ljudnivån går upp så många decibell en barnröst klarar "MOOOOOOOLLYYYYY!!"
Alex springer efter och sliter och drar i bilarna och Molly håller i allt hon har och skriker "NEEEEEJ!!"

Två saker här.
Vi brukar säga;
1 - Om man lämnar sina saker kan nån annan leka med dem.
2 - Aldrig rycka något ur någons händer.

Med dessa två "regler" så har den uppenbara boven i dramat ovan inte gjort fel.
Man kan inte heller avleda Molly på samma sätt som man kunde med Alexander i samma ålder.
Hon är dessutom så bestämd att ingen smart förhandling funkar på henne.
Hon är också totalt ointresserad av leksaker som är för hennes ålder, det är bara brorsans grejer som gäller.

Så förloraren får uppmaningen att om han vill vara i fred får han leka på sitt rum.
Eller helt enkelt dela med sig av sina kära bilar.

Nu ska jag ta dessa små troll till ett lekland.
Där det finns ytor så de inte behöver krocka.
Där det finns kaffe för mamman.
Där det finns hoppborg så stor att alla får plats.
Där det finns trampbilar som räcker åt alla barn.

Det blir toppen, pigg är jag ju också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0