Lördag

Har jobbat idag. Regnigt men lungt.
Kom hem till härliga tapas och glad familj.
Alexander hade gjort tre mål på höstens(?) första fotbollsträning.

Tar tillfället i akt och nattar båda barnen.
Molly ville bara ha vatten och läsa "Nicke Nyfiken".
Imorgon ska Alex på ett efterlängtat kalas. Vi slog in Vincents presenter.
Något Alexander själv väldigt gärna vill ha.
Men vi kom fram till att det är lååångt till hans födelsedag. Han får önska sig denna i julklapp.
"Eller så kan man få en sån om man sover tre hela nätter i sin säng" säger jag.
Egentligen stör det mig inte så mycket att han kommer in till oss. Om han behöver det så får han. Men jag tror ju att det är en vana mer än någonting annat. Så det är dags att pröva en muta.

Oj, så taggad han blev. Upprepeade flera gånger "Ok, tre nätter mamma? Tre nätter i min säng? Hela natten?"
Efter vi läst lite Bamse släckte vi lampan.
"Mamma, du går inte än va? Man kan väl sova hela natten även om du är kvar här när jag somnar?"
Klart jag väntar. Vet att han brukar somna rätt fort när han väl pratat av sig.

"Mamma är du trött? Om du vill kan du sova här en stund"
"Ja, jag är trött"
"Mamma, prova att sträcka på benen! Sträcker du på benen? Det är så hiiiimla skönt!!"

Sen börjar han fråga vilka som är trötta? Är pappa trött? Är mormor trött? Farfar, är han trött?
Jag svarar ja på alla. Alla är trötta!
När han har frågat om de flesta i familjen så frågar han "Är Joes mamma och pappa trötta?"
"Ja, men Joes pappa är ju din pappa!"
"Jaaa (fniss) just det ja!"
Tyst en stund.
"Men mamma, vem var Joes pappa innan min pappa?"
"Din pappa har alltid varit Joes pappa"
"Va? Men varför har han ingen egen pappa?"
"Jomen din pappa är Joes pappa. Man kan säga att ni delar pappa"
"Jaha, varför ville han dela med sig?"
Hm. Vad svarar man på detta? Jag svarade att det var dags att sova.
"Mamma, det var iallfall snällt av Joe. Vilken bra kompis han är som ville dela med sig av sin pappa!"

Jag tror nästan att han somnat när nästa konversation tar fart.
"Mamma... Du vet att jag sagt att jag ska gifta mig med Ebba?"
"Ja?"
"Hon ska gifta sig med Ted nu"
"Jaha, ska hon?"
"Ja, men det gör inget. Jag ska gifta mig med nån annan. Ida kanske."
"Jaha, det blir nog bra"
"Eller nä, förresten... Ellie. Ja, nu är jag kär i Ellie.

5 år gammal. Vissa livsöden är så komplicerade.
Andra galet enkla.


Kommentarer
Postat av: Karin

Ah vad harligt att du skriver ner era underbara konversationer! Hoppas det gar bra for honom att sova hela natten och att det funkar tre natter i rad!! Puss pa er!

2011-08-21 @ 03:15:34
Postat av: Sandra R

Jag tycker också att det är underbart att du skriver ner vad du och Alex pratar om. Att du minns dem, jag skrattar och myser - sen är det borta.

Hoppas att Alex klarar tre nätter i egen säng så att han kan få... ja, vadå? :)

Kram

2011-08-21 @ 13:51:01
URL: http://aresmamma.se
Postat av: Mormor och morfar

Härliga Alexander! Vilka underbara pratstunder ni har på sängkanten. Alex är också en givmild kille, precis som sin storebror.

Tre mål i fotbollen, det kan väl kallas Hat Trick även på träning? ;-) Grattis Alex!

Kram på er alla!

2011-08-21 @ 19:06:57
Postat av: Johanna, Teds mamma

Känns som att Ted har glömt berätta nånting..hihi..gifta sig med Ebba :) Vilken söt pojke du har. Kram!

2011-08-30 @ 17:52:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0